Læringsmål
- At udvikle og styrke selvværd.
- At udvikle og styrke selvtillid.
Selvværd er den holdning eller det syn, man har på sig selv. Den værdi, man tillægger sig selv som menneske.
Selvtillid handler om, hvad man kan – og hvad man ikke kan. Selvtillid er uløseligt forbundet med præstationer og troen på, at man godt kan – eller ikke kan.
Hvad gør vi?
Vi vil gennem iagttagelser og dialoger med barnet skabe lyst og mod til at turde kaste sig ud i nye udfordringer.
Vi vil give tryghed og omsorg.
Derfor inddeler vi ofte børnene i mindre grupper.
De voksne skal være opsøgende, lyttende, empatiske, trøstende og nærværende og vise tillid til børnene.
Der er konstant fokus på trivsel.
Vi vil arbejde med venskaber og legefællesskaber.
Derfor skal vi være iagttagende og have fokus på, hvilke relationer børnene får skabt. Vi skal være støttende og skabe trygge rammer for barnet, så det får lyst til at skabe nye relationer.
Der igangsættes voksenstyrede aktiviteter for derigennem at skabe nye relationer.
Vi har mulighed for at benytte forskellige trivselsundersøgelser,
Vi vil gennem den daglige dialog med børnene, både i rolige og konfliktfyldte situationer arbejde med, hvordan man begår sig over for og sammen med andre i form af sprog og væremåde. Vi skal lære børnene, hvordan man på en konstruktiv måde kan indgå i en positiv relation, hvor kommunikation og egen væremåde er det grundlæggende element.
Vi benytter os af den anerkendende tilgang til børnene.
Derfor fokuserer på barnets resurser for derigennem at styrke barnet.
Vi anerkender barnets følelser, men ikke altid barnets handlinger og adfærd.
Vi er tydelige omkring krav og forventninger til barnet
Vi vil give børnene medbestemmelse.
Gennem den daglige dialog med børnene er vi lydhøre over for børnenes ønsker og behov. Vi afholder børnemøder, hvor børnene i fælleskab kan komme med forslag til aktiviteter, indkøb, forandringer, regler m.m.
Tegn på læring
Børnene:
- får styrket deres identitet.
- kan håndtere konflikter.
- tør mere/ikke er bange for at fejle.
- kan give plads til andre.
- viser empati.
- indgår i flere relationer.
- er gode rollemodeller for hinanden.
Læringsmål
- At udvikle og styrke et positivt og respektfuldt sprog (at tale pænt til hinanden).
- At lære børnene at være respektfulde og aktive lyttere.
- At lære børnene at diskutere og argumentere sagligt og sobert.
Hvad gør vi?
- Vi lærer børnene at sætte ord på følelser og kropssprog.
- Vi reagerer overfor negativt kropssprog og sprogbrug.
- Vi giver barnet redskaber eller alternativer til at udtrykke sig anderledes.
- Vi er opmærksomme på børn med forskellige behov.
- Vi er i daglig dialog med børnene.
- Vi lærer børnene ikke at afbryde, når andre taler.
- Vi lærer børnene at gå på kompromis.
- De voksne er gode rollemodeller.
Tegn på læring
- At der opstår færre konflikter.
- At børnenes ordforråd udvikler sig.
- At børnene oplever, at man kan være uenige uden at være uvenner
- At der bliver en tryg og udviklende atmosfære.
- At der undgås mobning.
- At børnene får en øget fortællerlyst.
Læringsmål
- At børnene får en øget kropsbevidsthed.
- At deres indlæringsevne og koncentration bliver forbedret.
- At vi får gladere børn.
Hvad gør vi?
Vi vil som voksne være inspirerende og engageret. Derfor vil vi sætte aktiviteter i gang, støtte og videreudvikle dem.
Vi vil bruge udenomsarealerne i videst muligt omfang. Derfor vil vi:
- Afholde mini OL to gange årligt.
- Lave spontane og planlagte aktiviteter, så som fodbold, gocart-ræs, rundbold, atletik, tennis/stangtennis, osv.
- Benytte de eksisterende legeredskaber og naturen.
Vi vil benytte gymnastiksalene. Derfor vil vi tilbyde boldspil, redskabsbaner, dans, lege, skuespil mm.
Vi vil benytte byens tilbud:
- Parkerne, hvor vi vil rulle, løbe, spille stratego, rollespil m.m.
- Skøjtebaner
- Svømmehal
- Bibliotek
- Museum
Vi går så vidt muligt til de forskellige steder.
Vi vil samarbejde med andre institutioner om sportsaktiviteter. Derfor vil vi deltage i atletikstævner og fritterbold.
Vi vil være opmærksomme på børnenes ønsker og interesser. Derfor vil vi spørge børnene, hvad de har lyst til.
Vi vil være opmærksomme på børnenes motoriske udvikling. Derfor vil vi iagttage børnene i fysiske aktiviteter og lave tiltag efter behov.
Tegn på læring
- At flere børn deltager aktivt i de fysiske aktiviteter.
- At børnene tager selv initiativ til fysisk udfoldelse.
- At børnene bliver bedre til at koordinere bevægelser.
- At børnenes udholdenhed bliver forbedret (kondition/koncentration).
Hvem gør hvad
Hele personalet i SFO'en løfter denne opgave.
Læringsmål
- At udvikle og stimulere børnenes kreative initiativer, så de får mulighed for at udføre egne ideer og planer.
- At give børnene mulighed for at eksperimentere med forskellige materialer og medier.
- At færdes i et æstetisk miljø, som er inspirerende og overskueligt.
- At kunne udtrykke sig kreativt og synliggøre sine værker.
Hvad gør vi?
Vi styrker børnenes kreative udvikling og stiller individuelle krav til både proces og produkt. Derfor:
- stiller vi forskellige materialer til rådighed, så disse er synlige for barnet.
- udnytter vi hinandens kreative kompetencer.
- præsenterer vi børnene for forskellige teknikker, materialer m.m.
- laver vi udstillingsområder.
- lærer vi børnene at holde orden og rydde op.
- benytter vi os af bibliotek, museer, koncert m.m.
Tegn på læring
At børnene:
- bliver opsøgende overfor nye ideer.
- selv går i gang med kreative aktiviteter.
- stiller krav til materialer.
- stiller krav til sig selv.
- er åbne overfor nye ideer.
Læringsmål
Vi ønsker et godt forældresamarbejde, så det skaber helhed i vores og forældrenes forståelse af barnet.
Hvad gør vi?
Vi har forventninger til forældrene, om at:
- I giver besked via forældreintra ved ændringer af adresse/telefoner, privat og arbejde.
- I giver besked om sorger, oplevelser, der kan påvirke barnet.
- I deltager i samtaler om bekymringer, hvis de opstår. Gensidigt forpligtende.
- I tjekker for information via forældreintra.
- Tidsfristen om svar på vores sedler ang. fravær i ferier og deltagelse i arrangementer overholdes.
- I deltager i vores arrangementer og møder.
- I taler pænt om alle børn, forældre, skole og SFO i børnenes nærværd.
- I laver legeaftaler hjemmefra.
- I tømmer garderoben inden samtlige ferier.
- I tømmer garderoben helt op til ferieperioden.
- I sørger for at barnet har indesko, skiftetøj og tøj med alt efter vejret.
- I henter barnet inde i SFO'en, medmindre andet er aftalt.
- I siger farvel til en voksen, når I går.
- I sørger for, at barnet har en drikkedunk og mad med til hele dagen.
Vi tilstræber den gode forældresamtale ved at:
- Vi møder velforberedt.
- Vi skaber en tryg atmosfære.
Vi har jævnlig kontakt ved at:
- Være imødekommende i dagligdagen.
- Der via forældreintra hjemsendes månedssedler og anden information.
- Være opsøgende i forhold til de forældre, der sjældent kommer i SFO'en.
Tegn på læring
- Barnet får en tryg, rolig og overskuelig hverdag.
- God stemning i mødet mellem personale og forældre.
Hvem gør hvad
Hele personalet i SFO'en løfter denne opgave, men pædagogerne har hovedansvaret.
Læringsmål
- At give børnene kultur- og naturoplevelser i nærmiljøet.
- At lære børnene at respektere samt bevare dyr og naturen.
- Miljøbevidsthed
Hvad gør vi?
- Vi benytter byens tilbud.
- Genbrug.
- Bål- andre udendørsaktiviteter.
Tegn på læring
- Børnene bruger deres oplevelser i naturen.
- Børnene stiller spørgsmål.
- Børnene ønsker flere besøg.
- Vidensdeling.
- Børnene rydder op efter sig.
- Børnene opdrager hinanden.
- Børnene behandler dyrene og naturen med respekt.
- Børnene bliver miljøbevidste.